Kontrole
Zadania Inspekcji Weterynaryjnej i Zasady przeprowadzania kontroli
Zadania Inspekcji Weterynaryjnej
Inspekcja realizuje zadania z zakresu:
- ochrony zdrowia zwierząt oraz
- bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego i żywności
zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i
produkty pochodzenia zwierzęcego znajdującej się w rolniczym handlu
detalicznym,
w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego.
Zadania Inspekcji realizowane są w szczególności przez:
- zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych;
- badania kontrolne zakażeń zwierząt;
- monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników
chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki
przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego i
środkach żywienia zwierząt;
- badanie zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;
- przeprowadzanie:
- weterynaryjnej kontroli granicznej,
- kontroli weterynaryjnej w handlu i wywozie zwierząt oraz produktów w
rozumieniu przepisów o kontroli weterynaryjnej w handlu,
- kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu przestrzegania
wymogów w zakresie określonym w przepisach o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego,
- kontroli wyrobów do diagnostyki in vitro stosowanych w medycynie
weterynaryjnej,
- kontroli działalności hodowcy, dostawcy i użytkownika, w tym w
zakresie:
- utrzymywania zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub
wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych,
- prowadzenia ewidencji zwierząt,
- przeprowadzania doświadczeń;
- sprawowanie nadzoru nad:
- bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami
weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży
bezpośredniej,
- bezpieczeństwem żywności żywności zawierającej jednocześnie
środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia
zwierzęcego znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym,
- wprowadzaniem na rynek zwierząt, produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego i produktów pochodnych,
- wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem pasz, dodatków stosowanych w
żywieniu zwierząt, organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych
do użytku paszowego i pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz nad
transgranicznym przemieszczaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych
przeznaczonych do użytku paszowego,
- zdrowiem zwierząt przeznaczonych do rozrodu oraz jakością zdrowotną
materiału biologicznego i jaj wylęgowych drobiu,
- obrotem i ilością stosowanych produktów leczniczych weterynaryjnych,
- wytwarzaniem i stosowaniem pasz leczniczych,
- przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt,
- przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz
przemieszczaniem zwierząt,
- przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych w gospodarstwach
utrzymujących zwierzęta gospodarskie;
- prowadzenie monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości
chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń
promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach i wydalinach, w
tkankach lub narządach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, w
wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt oraz środkach żywienia zwierząt;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji,
o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;
- przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych
oraz paszach od organów Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i
Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, w
zakresie kompetencji tych inspekcji, oraz od organów Inspekcji Handlowej
o niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego oraz
ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym produktem
żywnościowym lub paszą, a następnie przekazywanie tych informacji do
kierującego siecią systemu RASFF, o którym mowa w art. 85 ustawy z dnia
25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Zasady przeprowadzania kontroli urzędowych przez
Powiatowego Lekarza Weterynarii lub osób działających z jego
upoważnienia.
- Kontrolami objęte są wszystkie działalności nadzorowane przez
Inspekcję Weterynaryjną, zarówno te zarejestrowane lub zatwierdzone, jak
również te, które pomimo takiego obowiązku nie zostały zgłoszone
właściwemu organowi Inspekcji (działalność nielegalna).
- Kontrole przeprowadzane są przeprowadzane bez wcześniejszego
powiadamiania.
- Przed rozpoczęciem kontroli osoby kontrolujące zobowiązane są do
okazania upoważnienia do kontroli (nie dotyczy to osoby pełniącej funkcję
organu) oraz legitymację służbową oraz pouczyć o przysługujących
kontrolowanemu prawach i obowiązkach. Osoby kontrolujące zobligowane są do
noszenia odznaki identyfikacyjnej w widocznym miejscu.
- Podczas kontroli musi być obecny kierownik podmiotu kontrolowanego
albo osoba przez niego upoważniona.
- Osoby kontrolujące mogą:
- żądać pisemnych lub ustnych informacji,
- żądać okazania i udostępnienia dokumentów lub danych informatycznych,
- pobierać nieodpłatnie próbki do badań. - Z czynności kontrolnych zostaje sporządzony protokół, który jest
podpisywany przez kontrolującego i kontrolowanego. Jeden egzemplarz
protokołu otrzymuje
kontrolowany (bez względu na to czy kontrolowany złożył zastrzeżenia do
protokołu lub odmówił jego podpisania). - Jeżeli kontrolowany nie zgadza się z treścią protokołu może zgłosić
zastrzeżenia. Zastrzeżenia muszą mieć formę pisemną i zostać zgłoszone
właściwemu organowi w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu.
Kontrolowany może również odmówić podpisania protokołu i wówczas musi
złożyć wyjaśnienia dotyczące odmowy podpisu. Wyjaśnienia muszą zostać
zgłoszone właściwemu organowi w terminie 7 dni od dnia otrzymania
protokołu. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli, termin
odmowy podpisania protokołu wraz z podaniem jej przyczyny biegnie od dnia
doręczenia podmiotowi kontrolowanemu stanowiska kontrolującego wobec
zastrzeżeń.
- Informacje zawarte w protokole kontroli stanowią podstawę do dalszych
działań organu Inspekcji Weterynaryjnej, w tym wydawania decyzji w
postępowaniu administracyjnym oraz kierowania zawiadomień do organów
ścigania.
- Podmiot kontrolowany ma prawo do złożenia wniosku o drugą ekspertyzę
na swój koszt. Wniosek o drugą ekspertyzę może obejmować przegląd
dokumentów dotyczących pobierania próbek, przeprowadzania analiz, badania
lub diagnostyki przez innego uznanego i odpowiednio wykwalifikowanego
eksperta, a także ponowne badanie laboratoryjne. W przypadku badań
laboratoryjnych w kierunku występowania chorób zakaźnych zwierząt, do
podjęcia działań przez organy Inspekcji Weterynaryjnej wystarczający jest
jeden wynik potwierdzający wystąpienie choroby lub czynnika
chorobotwórczego. Pomimo to przepisy nie ograniczają możliwości złożenia
wniosku o przeprowadzenie ponownego badanie w takim przypadku.
- Do działalności nadzorowanych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej, w
tym Powiatowego Lekarza Weterynarii nie ma zastosowania większość
przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców dotyczących sposobu przeprowadzania
kontroli i czasu kontroli.
- Przedsiębiorca może złożyć uzasadniony sprzeciw w przypadku naruszenia
przepisów art. 50 lub 58 Prawa przedsiębiorców (dotyczących prowadzenia
kontroli bez obecności przedsiębiorcy, osoby przez niego upoważnionej lub
osoby, o której mowa w ust. 5 art. 50, a także na naruszenia zakazu
prowadzenia powtórnej kontroli w tym samym przedmiocie)
- Każda osoba prowadząca kontrolę w imieniu organu Inspekcji
Weterynaryjnej podlega ochronie przewidzianej dla funkcjonariuszy
publicznych.
- Kontrolowany jest zobowiązany do udzielania pomocy osobie
kontrolującej. Uniemożliwienie lub utrudnianie wykonania kontroli stanowi
wykroczenie zagrożone karą aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny.
- Kierowanie gróźb oraz stosowanie przemocy w celu zmuszania do
zaprzestania wykonywania kontroli, jak również udaremnienie czynności
wynikających z nakazów Inspekcji wydanych w związku ze zwalczaniem chorób
zakaźnych zwierząt (np. nakazu zabicia zwierząt) stanowi przestępstwo
zagrożone karami grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności.
- Osobom kontrolującym mogą towarzyszyć funkcjonariusze Policji, w celu
zapewnienia pomocy.
Opublikował: Tomasz Rękas
Publikacja dnia: 02.04.2021, 09:18
Dokument oglądany razy: 2 522
Podpisał: Zenon Ziubrzyński
Dokument z dnia: 05.05.2020